2012. február 26., vasárnap

Boeuf bourguignon



Régóta kacérkodtam már ezzel a recepttel, hosszas előkészületek után végül realizálódott a terv, érdemes az 50. blogbejegyzés tárgyának:-). Emblematikus ételről van szó, járjuk kicsit körül. A hangzatos név burgundi marhát jelent. A daube családjába tartozik, ami boros és/vagy húsleves ragukat takar. Jól ismert formái a marhahúsos változat mellett a kakas (coq au vin), angolna, nyúl. Az étel kitűnő példa arra, miként szivárognak át bizonyos házias ételek a modern konyhába, csúcsgasztronómiába. Az Escoffier-féle szakácskönyben (XX. század eleje) még nem lelem. Mai népszerűsége kétségkívül elsősorban Julia Child-nak köszönhető. Joggal nevezhető az első televíziós szakácsnak, Jamie Oliver, Gordon Ramsay az ő köpenyéből bújt ki. Kaliforniában született, a II. világháború után férjével Franciaországba költözött, ahol talán unalmában beiratkozott egy főzőiskolába. Meglátni, megszeretni. Hamarosan már honfitársainak tartott tanfolyamot, elkezdte írni szakácskönyvét. A rendkívül alapos munka 1961-ben jelent meg Mastering the Art of French Cooking címmel. Ma is alapműnek számít. A szakácskönyv népszerűsítése közben figyeltek fel humorára, hanghordozására, ami a média számára is eladhatóvá tette. 1963-ban indult tévés sorozata, amit egyszerre 96 csatorna vetített. Ezt még számos műsor, szakácskönyv követte 2004-ben bekövetkezett haláláig. A franciáktól Becsületrendet, honfitársaitól múzeumi kiállítást kapott. Hazánkban is vetítették az életéről készült filmet Meryl Streep főszereplésével (Julie & Julia – Két nő egy recept). Főként neki köszönhető, hogy a csúcsgasztronómia számos formában gondolta újra és tartja étlapon ezt az ételt. Thomas Keller (háromcsillagos éttermei mellett a bisztrókonyha egyik nagyágyúja) a folyékony alkotókat koncentrálja, a húst, zöldségeket külön készíti. Én igyekeztem Julia útmutatását követni. Az étel hosszas előkészületeket igényel, de számos művelet előre hozható, szerintem érdemes egy napot majdnem készen pihennie, jobban összeérnek az ízek.
Boeuf bourguignon, Julia Child szerint (négyszemélyes adag)
10 dkg kolozsvári szalonnát (az eredeti recept bacont ad meg) kb. fél centi csíkokra vágtam, lassú tűzön, vízben 10 percig előfőztem, majd leszárogattam. Serpenyőben, zsiradék hozzáadása nélkül megpirítottam, kiszedtem. A serpenyőbe öntöttem még evőkanálnyi olivaolajat. A marhahúst (1 kg, szaftosabb rész alkalmas, pl. stefánia, lapocka, az eredeti recept elegánsan stew-t mond) nagyjából 4 centis kockákra vágtam, alaposan leszárogattam. A húst több részletben barnulásig hőkezeltem, majd félretettem a szalonna mellé.
Húspirítás.
A maradék zsiradékba dobtam egy-egy szeletelt sárgarépát és hagymát, pirítottam. Ha túl sok a zsírja le lehet önteni belőle, az én esetemben erre nem volt szükség. Visszakerült a serpenyőbe a hús és a szalonna, sóztam, borsoztam. Púpos evőkanál lisztet hintettem a tetejére, összeforgattam.
Lisztbevonás után.
A serpenyőt 220 °C-ra előmelegített sütőbe helyeztem 4 percre, átkevertem, kapott még 4 percet. A művelet célja egy vékony, ropogós réteg kialakítása a húson. A sütő hőmérséklete ezt követően 160 °C-ra mérsékelhető. A serpenyőbe most kerül ½ liter bor, ami az eredeti receptben sincs nevesítve, lehet burgundi, bordói, akár Chianti is. Én cabernet sauvignont használtam Villányból. A bor mellett alaplé is szükségeltetik, lényeg, hogy a folyadék fázis befedje a húst. Kerül bele púpos teáskanál paradicsompüré, 2 gerezd fokhagyma, csipet friss kakukkfű, 1 babérlevél. Ízlés szerint visszahelyezhető a szalonna bőr is. Amint felforrt, átöntöttem egy lefedhető – ajándék és rendkívül autentikus – vasedénybe, ment a sütőbe.
Mehet a sütőbe.
Itt három órát rotyogtattam. Ez alatt elkészíthető a gomba és a hagyma. 15 dkg gombát vékonyra szeltem, forrósított vaj és olivaolaj keverékén több részletben megpirítottam (ha sok a gomba, levet ereszt és főni kezd), sóztam, borsoztam.
Egyszerre csak keveset!
A gyöngyhagymát (beszerzési nehézségek miatt lila- és főzőhagyma külső részét eltávolítva alakítottam ki a kívánt méretet) bouquet garni kíséretében olivaolajon és vajon barnulásig pirítottam (bouquet garni=fűszercsokor, jelen esetben friss petrezselymet, babérlevelet, friss kakukkfüvet tartalmazott, amit gézbe kell csomagolni). A hagymák darabszáma 15-20.
Álgyöngyhagyma.
Bouquet garni.
Az elkészült húst, mártást leszűrtem, az edénybe visszahelyeztem a húst, szalonnát, zöldségeket, a hagymát és gombát. A szószt forralni kezdtem, ha zsíros lenne, tetejéről ez eltávolítható (én nem tettem). A szósz sűrűsége forralással, vagy alaplé hozzáadásával állítható be. Ezt követően mehet rá a húsra, tálalás előtt már csak egy összerottyantást igényel.
Elkészült...
Köretként az alaprecept főtt krumplit ad meg, de megemlíti alternatívaként a galuskát, rizst, zöldbabot is. Mi petrezselymes krumplival tálaltuk, a bor pedig igazi nagyágyú volt.
A nagyszerű cabernet...
A Bock Pincészet Fekete-hegyről szelektált Cabernet Franc-ja, illatában cseresznye, málna, dohány, simulékony remekmű. Méltó kísérője ennek az első olvasásra talán picit bonyolult, de a fáradtságot bizton megérő ételnek.
Boeuf bourgignon... Kész!

Magyar segítség:
Thomas Keller verziója:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése