2012. július 8., vasárnap

Gazpacho – háborúk ősi levese



A gazpachóról a többségnek egy hideg, paradicsomos leves jut eszébe, holott ez a verzió kategóriájában nyeretlen kétéves. A levesek háborúban betöltött szerepéről Váncsa nyomán már értekeztünk, mai témánk is ebből a családból való. A római légiókig kell visszamennünk az időben, a menetfelszerelésnek majdnem mindig része volt kenyér, fokhagyma, olivaolaj, ecet, só. Ezeket összetörve állt elő egy paszta, amit vízzel egyszerűen levessé lehetett hígítani. Más verziók szerint katonáék ibériai pásztoroktól lesték el a tudományt. Később a mediterráneum parasztjai zöldségeket is vegyítettek a levesbe, a hozzávalókat cserépedényben zúzták össze. A klasszikusnak tekintett andalúz verzió azonban csak a paradicsom és paprika európai megjelenését követően alakult ki. Andalúzia egyebekben fontos olvasztótégely, a hosszas mór megszállás megtette hatását, számos rafinéria került át így az európai gasztronómiába. A gazpacho szó eredete nem egyértelmű, az egyik változat szerint az arab „áztatott kenyér” kifejezésből ered. Számtalan módozata ismert, mindent klassziknak tekinthetünk, ami tartalmazza a kenyér, ecet, olaj és só négyesfogatát. Következzék a lépések kőbe vésett tematikája. Kezdet az aprított hozzávalók sóval, ecettel, olajjal való összekeverése, 12-24 órás áztatása. Ezt követi az összezúzás, ma már célszerűen robotgépben, melyet további olaj alacsony fordulaton való hozzákeverése követ (emulzió). Továbbra is alacsony fordulaton maradva, lassan adagolva a vizet  hígítunk, végül szűrünk, de nem passzírozunk. Gazpachóra fel!

Klasszik andalúz gazpacho (négyszemélyes adag)

Sikerült beszereznem a felénk általában jugónak, hivatalosan feltehetően ökörszívnek nevezett paradicsomot, ami lédús, ízes fajta, kínálja magát alapanyagnak. 


Fél kilónyit hámoztam, 7 dkg kígyóuborkával, 5 dkg salottával, 10 dkg zöld kalifornia paprikával, méretes gerezd fokhagymával együtt felaprítottam. 5 dkg, alaposan kiszárított fehérkenyeret darabokra törtem, meglocsoltam fél dl fehér balzsamecettel, majd zárható edénybe pakoltam az egészet. Sóztam, megöntöztem 1 dl olivaolajjal, ment a hűtőbe, egy napra elfelejtettem. Másnap a fent részletezett munkafázisokat követtem el, a felhasznált víz mennyisége kb. 4 dl volt. Tálaláskor friss borsot reszeltem rá, tabascóval ízesítettem, tropezone (betét) céljából füstölt lazacot csipkedtem rá. 


Katartikus élmény ebben a forróságban. Amúgy ma kezdenek mindent gazpachónak hívni, ami a turmixgéppel találkozott és folyik. Maradok az eredeti verziónál…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése