2012. október 19., péntek

Edényavató, avagy hogy kerül egy kalapba a csirke és San Gimignano?



A recept Váncsa István szakácskönyvében alapul, többször átsiklottam már rajta (nem vagyok csirkés). A módi azért megtelepedett a agykéreg alatt, a toszkán utazás után újra belelapoztam. A jeles város és a kevésbé jeles madár kapcsolatáról nem esik szó, ahogy a recept sem bőbeszédű, lényegében az alkotóelemek felsorolására szorítkozik, de ettől igazán izgalmas. A neten sem sikerült fellelni utalást bármilyen létező kapcsolatra, azaz, szabad az improvizáció. A másik apropót az új cserépedény adta, amiért ezúton is köszönet a Tamási (jézus, ezt hogy kell írni, Tamási-i?) röntgen asszisztens csajoknak. Szóval, az edény ragut kíván, nagyágyúval nem szerettem volna kezdeni, legyen tehát csirke. San Gimignano nem mellesleg csodás kisváros Toszkána szívében, az 1348-as pestisjárványnak, a város akkori elnéptelenedésének köszönhetően megmaradt középkori struktúrával, lakótornyokkal, elképesztő hangulattal. Mondjuk, csirkét egyet sem láttam. De ez már maradjon meg Váncsa István titkának.

 Streets of San Gimignano.


Csirke San Gimignano módra (négyszemélyes adag)

Vásárolok 8 darab csirke felsőcombot (lehetőség szerint a piacos nénitől pult alól), csontozom, bőrözöm, ez még jó lesz alapléhez. A húsokat nagyobb darabokra vágom (combonként 6-8), olivaolajon rápirítok, félreteszem. A maradék olajra 4 gerezd, lapított fokhagymát helyezek, izzadása után 4 darab, héjazott, aprított paradicsomot dobok, sózom, borsozom, levét elrotyogtatom, hozzávegyítek 20 dkg gombát. Imádom az ilyen recepteket, ahol pusztán a gomba, mint gyűjtőfogalom van megadva. Ínséges időkben szerintem barna csiperke, szezonban szegfűgomba lehet ideális. Felöntöm 2 dl fehérborral (nyilván jó választás lenne a regionális Vernaccia, de azt inkábbb megittuk), olaszrizlinget használtam. A kulimászt beöntöttem a cserépedénybe, 180 fokos sütőbe helyeztem 30 percre. A végén friss bazsalikommal szórtam meg, fehér kenyér társaságában a bor is gyorsan elfogyott. Sosem hittem, hogy egy paradicsomos csirke ragu lehet finom. Az volt.

Csirke ragu és az edény:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése